Elever fra Vesterkærets skole i Aalborg har succes med salg af julekalender fra Børns Vilkår

Oprettet d. 25. oktober 2018

Elever fra Vesterkærets Skole i Aalborg sælger julekalendere og støtter BørneTelefonen

Fra oktober til december vil skoleklasser, klubber og foreninger i hele landet sælge Børns Vilkårs julekalender og tjene penge til lokale aktiviteter. Overskuddet fra salget går til BørneTelefonen.

For sjette år i træk vil børn og unge over hele landet stemme dørklokker i lokalområdet og sælge Børns Vilkårs julekalender til naboer, familie og venner. Salget af julekalenderen støtter BørneTelefonens arbejde, men giver samtidig skoleklasser, klubber og foreninger mulighed for at realisere ønsker som lejrskole, deltagelse i sportsstævner, udflugter og andre spændende formål.

7.a på Vesterkærets Skole i Aalborg er en af de mange skoleklasser, der sælger Børns Vilkårs julekalender i år.

”Konceptet ’børn hjælper børn’ er noget, eleverne kan forstå og mærke. Det er børn som dem selv, der kan have det svært – f.eks. klassekammerater eller andre jævnaldrende, der kan have problemer. Det gør, at det ikke er så abstrakt,” fortæller Penny Lund, der er forældrerepræsentant i 7.a, og tilføjer:

”Klassen solgte julekalendere sidste år, og der var ingen tvivl om, at det ville de gøre igen. Pengene går til klassekontoen, så der er til Blå mandag næste år og en hyttetur. Eleverne har fundet ud af, at de kan lave lidt ekstraordinære ting, hvis der er penge på kontoen.”

Foruden indsamlingen til egne aktiviteter, så er eleverne fra Vesterkærets Skole med til at sørge for, at endnu flere børn og unge i Danmark kan få rådgivning på BørneTelefonen hos Børns Vilkår. I 2017 havde BørneTelefonen godt 200.000 henvendelser, men det var kun muligt at besvare 83.111 af disse.

”Det er fantastisk, at rigtig mange børn har lyst til at hjælpe andre børn og unge. Overskuddet fra julekalenderne går til, at endnu flere børn kan komme igennem til en voksen på BørneTelefonen, der lytter og hjælper, når tilværelsen er svær,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.

Børns Vilkårs julekalender er blandt de mest solgte i Danmark, og skoler, klubber og foreninger har mulighed for at tjene op til 25 kr. pr. solgt julekalender. Kalenderen fungerer som et lotteri, hvor man kan vinde præmier som en bil, rejsegavekort og billetter til forlystelsesparker.

Martin Schwartz, der er kendt for sine by plakater, står bag illustrationen af den snedækkede landsby på dette års julekalender. ”En julekalender giver for mig gode minder om en tryg barndom, men den slags minder er desværre ikke alle børn forundt. Julekalenderen for Børns Vilkår var en mulighed for at skabe noget, som kan være med til at gøre en forskel for de mange børn, som ikke har en tryg barndom,” fortæller Martin Schwartz, og tilføjer: ”Her har jeg kunnet skabe et andet slags byunivers med en anden form for stil og nostalgi, og det synes jeg var en skøn og udviklende udfordring.”

Læs mere eller bestil her